Shoutbox

Bezig met laden ...

Goedemorgen Grijns
gepost door grasmaaier1962, Vandaag, 10:34
         een Goedemorgen allemaal

    en wat een feestweek deze week
     vandaag vieren Arend en Patrick
                   hun feest
   nou mannen van Harte Gefeliciteerd
    en maak er een gezellige dag van
                       Cool  Kus


gepost door grasmaaier1962, Gisteren, 09:54
           een Goedemorgen allen

  vnvd laten we de champagne kurken
                    knallen
       want bij de MBG is het feest
   we hebben vandaag 4 jarigen op rij
      vanderbilt, Ron, Mark en Essie
          die zijn vandaag heel blij
           van Harte Gefeliciteerd
             met jullie Verjaardag
      en maak er een mooie dag van
                Cool  Tong  Kus  Grijns
gepost door grasmaaier1962, 15 jan, 10:49
gefeliciteerd lex
gepost door rasgyn, 14 jan, 15:00
Van harte Lex Brede lach
gepost door Ouwe_pik, 14 jan, 11:41
een goedemorgen

            't zonnetje schijnt
           de vogels fluiten blij
                  beste Lex
         van Harte Gefeliciteerd
            met je Verjaardag
               namens mij

     groetjes en een hele fijne dag
                     Kus
gepost door grasmaaier1962, 14 jan, 11:15
het was weer leuk en gezellig gisterenavond en heb mij al ingeschreven voor de volgende events.
gepost door matrix0070, 13 jan, 11:17
Kijk daar doen we t voor dat een elk ieder een top avond heeft gehad Brede lach

en wat die bronzen ster betreft er zijn er meerdere door ons allen binnen gesleept en altijd leuk om te zien Cool
gepost door grasmaaier1962, 13 jan, 10:52
Top avond Brede lach
Ben blij met mijn bronzen ster Geschokt Tong
gepost door Ouwe_pik, 13 jan, 10:50
een Goedemorgen allemaal,

het cod ww2 event aanvaluhh zit er weer op en het was een gezellige en leuke avond, we hebben met z'n vijven mooie potjes gedraaid.
Ik wil bij deze: Peter, Jeff, Geert en Ralf bedanken voor jullie aanwezigheid, inzet en gezelligheid.
Bedankt mannen ThumbsUp ThumbsUp ThumbsUp ThumbsUp
gepost door grasmaaier1962, 13 jan, 10:07
Vnvd is t aanvaluhh geblazen
dan gaan we weer strijden voor de eer
op het COD ww2 event
doe jij ook mee ?
wat er is nog plek voor twee
tot vnvd
gepost door grasmaaier1962, 12 jan, 09:21
Goedemorgen allen

        vandaag vieren we feest

               Robby en Jeffrey
      hebben slingers rond hun naam
 kijk ze daar bij hun versieringen staan
         ze kijken vrolijk en ook blij
           van Harte Gefeliciteerd
             met jullie verjaardag
                   namens mij
                         Grijns
gepost door grasmaaier1962, 12 jan, 09:16
Ik zal binnenkort weer eens komen op de ps4 en dan doe ik mee. weer te lang geleden
gepost door PaRtY_TiMe_NL, 11 jan, 22:11
Na lange tijd weer op de console, vandaag nog iemand Cod ww2?
gepost door Oxy-genium, 11 jan, 21:23
Het is trouwens de PC PUBG Knipoog
gepost door PaRtY_TiMe_NL, 11 jan, 20:38
(doe het even hier) Ga PUBG streamen dus als iemand wil komen chillen zou leuk zijn Brede lach www.twitch.tv/partycees
gepost door PaRtY_TiMe_NL, 11 jan, 20:38
een Goedemorgen all

        en Roy alsnog Gefeliciteerd
              met je Verjaardag
                 beter te laat
              dan helemaal niet
                       Knipoog
gepost door grasmaaier1962, 10 jan, 08:06
Thnx ThumbsUp
gepost door Rochri1982, 9 jan, 22:30
Congratz Rochri. En goedenavond iedereen Smiley
gepost door LexSurax, 9 jan, 18:23
                   beste Jelle

ook al ben je een tijd hier niet geweest
      toch vieren wij van de MBG
             hier jouw feest
       van Harte Gefeliciteerd
   en maak er een gezellige dag van
                     Cool
gepost door grasmaaier1962, 7 jan, 10:56
een Goedemorgen allen

aanstaande vrijdagavond is er wederom een cod ww2 event, wil je een leuke avond schrijf je dan in.
Grijns
gepost door grasmaaier1962, 7 jan, 10:53
Was een top avond en zeker voor herhaling vatbaar ThumbsUp
gepost door Ouwe_pik, 6 jan, 19:49
een Goedemiddag,

gisteravond hadden we ons 1e cod ww2 event en is voor herhaling vatbaar, t was gesellie en ben meteen in t diepe gegooid dmv hardcore te gaan doen.
Ik wil bij deze: Peter, Joshua, Chantino, Jeff en Patrick bedanken voor jullie inzet ThumbsUp ThumbsUp ThumbsUp
gepost door grasmaaier1962, 6 jan, 13:34
een Goedemorgen allen

vnvd is er een cod ww2 event zie kalender, heb je zin om mee te doen kom er dan gesellie bij. We starten omstreeks 20.30 uur en ik maak een partychat aan, t maakt niet uit of je goed of slecht bent, plezier hebben staat op nummer 1 Grijns
gepost door grasmaaier1962, 5 jan, 10:36
Goedemiddag! Nieuw lid Smiley Op zoek naar NL spelers voor goed teamwork War in WW2. Voeg me toe! Chefferson-NL-
gepost door Chefferson-NL-, 4 jan, 17:14
Leden

Welkom nieuwe leden

Hansiehansie2211 sinds 11 jan, 20:03

peckman030nl sinds 5 jan, 20:23

Tamme-Halve sinds 4 jan, 22:33

Chefferson-NL- sinds 4 jan, 17:11

Wie is er online?

obie1977

45 gasten, 1 lid (0 vrienden)

Welkom, gast
 
 

Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begon

Column9 sept 2013, 21:57 door - 3337 keer gelezen
Ieder jaar in november kijken we uit naar de nieuwe Call of Duty. Bij de meeste is dit al zo sinds Call of Duty 4: Modern Warfare. Voor mij gaat de reeks nog verder terug, ik speel het spel al sinds de eerste is uitgekomen op PC in 2003. Dit jaar kijken we uit naar Call of Duty: Hond, euh Ghosts. Voor je het spel pre-ordert, wil ik je toch even meenemen doorheen de geschiedenis van Call of Duty, zodat je terug met beide voeten op de grond staat en een gezonde beslissing neemt.

Ik ben al gamer van toen ik nog 10 jaar was, dat is ondertussen al 19 jaar geleden. Het begon allemaal bij een loodgieter die in groene buizen kroop, op schildpadden hun hoofd sprong en paddestoelen at om te groeien. Ik vulde mijn regenachtige woensdagnamiddagen bij een schoolvriendje, waar we Mortal Kombat speelde op de NES. Die hobby bleef maar groeien en werd een echte passie toen ik op mijn zestiende mijn eerste PC kocht. Dit was de start van een al 13-jaren durende passie voor online shooters. Het is allemaal begonnen bij Quake 3 Arena (released dec. 1999) en Unreal Tournament (released nov. 1999). Aan deze games dank ik mijn one-liners en het random uitspukken van woorden tijdens het online gamen. Tijdens de matches bij deze games had je een amusante commentator die dit ook deed, met zinnen als, "HEADSHOT", "DOUBLE KILL", "MULTI KILL", "ULTRA KILL", ...



Quake en Unreal waren "fast-paced" games waar het vooral op snelheid en reactievermogen aankwam in de Deathmatch lobbies bij Quake en Capture The Flag lobbies bij Unreal. Later in 2001 kwam voor mij de eerste echte tactische shooter uit, Return To Castle Wolfenstein. Deze game had iets wat andere games niet hadden, verschillende klasses, zoals een medic, luitenant, engineer en soldier. Tot op vandaag heb ik nog geen enkele game gezien die dit concept zo goed wist te gebruiken. In battlefield en killzone heb je ook gelijkaardige klasses, maar als je een daar een team hebt met alleen maar soldiers, kan je nog altijd winnen. In RTCW had je altijd een engineer nodig om bepaalde obstakels op te blazen. Zo moest je als Allie op Omaha Beach eerst een gat in de muur blazen, om daarna in de bunker intel documenten te stelen en deze door te sturen in de communicatie toren.



Wolfenstein is één van mijn favoriete games allertijden en heb ik tot het einde van mijn studententijd gespeeld, ongeveer 6 jaar lang. Tijdens die periode heb ik nog andere shooters gespeeld die toen zijn uitgekomen, zoals Medal of Honor: Allied Assault (released feb. 2002), Battlefield 1942 (released sep. 2002) en natuurlijk ook Call of Duty (released okt. 2003). Maar om een of andere reden bleef ik steeds terugkeren naar Return To Castle Wolfenstein. In het laatste jaar van mijn opleiding Toegepaste Informatica, liep ik stage als .NET ontwikkelaar. Dat jaar kwam ook Call of Duty 2 (released okt. 2005) uit. Dit spel werd samen met de eerste Call of Duty vaak gespeeld door de medewerkers op mijn stage plaats. Tijdens de middag werd er een servertje opgezet en konden we mekaar wat afknallen. En zo is mijn Call of Duty verslaving begonnen.



Als je je afvraagt wat Quake 3 Arena, Return To Castle Wolfenstein en Medal of Honor: Allied Assault te maken hebben met Call of Duty, buiten het feit dat het ook shooters zijn. Dan zal je dit misschien verbazen, maar deze games draaien allemaal op dezelfde engine, de Quake 3 Arena idTech3 engine. Zelfs de laatste Call of Duty (nummer 9!), Black Ops 2 draait op deze gaming engine van 1999. Ook Call of Duty 10: Ghosts zal op deze 14 jaar oude engine draaien. Akkoord, Treyarch, Infinity Ward en Sledgehammer Games hebben de voorbije 10 jaar al heel wat tweaks en "verbeteringen" aan de engine toegevoegd, maar er gaat ooit een moment komen dat ze moeten overschakelen op een nieuwe engine. Je mag nog zo veel sleutelen en tunen aan een Dacia Logan van 1999, dat hij er beter uitziet dan de nieuwste BMW M5 Sport, maar het blijft nog altijd een 14 jaar oude Dacia waarmee je rijdt.



Call of Duty Engine

Mijn grootste probleem met de Call of Duty engine is dat hij niet goed werkt op consoles. Toch niet op de manier dat Activision dit heeft opgelost. De Quake 3 Arena engine is een PC gaming engine, die ontwikkeld is rond het principe van dedicated gaming servers. Bij Call of Duty heb je geen dedicated servers, maar is één van de spelers host van de match. Alles hangt dus af van de kwaliteit van die host zijn internet verbinding. Dit concept werkte wel bij Call of Duty 4, 5 en 6, als je daar een degelijke connectie had, dan had je vlotte matches. Maar dan werd een andere manier "Lag Compensation" geïntroduceerd om gamers met een mindere connectie ook tevreden te houden en host advantage te verminderen. Zodra er één speler in de lobby zit met een slechte verbinding wordt iedereen afgestraft door de "Lag Compensation". Met als gevolg dat je het ene potje vlot kon spelen omdat iedereen een degelijke connectie heeft, maar het daarop volgende potje zit je in "Hitmarker Paradise" omdat er één kubus een Derde-Wereld-connectie heeft.

Waarom zijn er dan geen dedicated servers? Activision gaat nooit dedicated servers voorzien voor Call of Duty. Dit is niet haalbaar, het spel wordt door miljoenen mensen gespeeld. Voor één Call of Duty release zou je al gigantisch veel servers nodig hebben om deze load aan te kunnen. Daarboven brengt Activision nog eens ieder jaar een nieuwe Call of Duty uit, wat nog eens extra servers zou betekenen. Dit onderhouden en blijven ondersteunen, ook voor oudere versies, is niet haalbaar. Wat is dan de oplossing? Moest ik dat weten, dan had ik zelf een shooter uitgebracht en woonde ik nu in een huis in de vorm van een PS4. Maar zolang Call of Duty op die 14 jaar oude engine draait en "Lag Compensation" op die manier oplost, zullen deze problemen alleen maar erger worden.



Call of Duty Developers
Iedereen weet ondertussen wel dat Call of Duty uit twee reeksen bestaat. Je hebt de Black Ops reeks en de Modern Warfare reeks. Beide reeksen worden door andere game studios ontwikkeld, Infinity Ward en Treyarch. Ieder jaar komt er een nieuwe Call of Duty uit, maar de studios wisselen mekaar af. Zo heeft iedere studio 2 jaar om een nieuwe Call of Duty te maken. Maar als je iets verder kijkt, zal je merken dat er eigenlijk drie studios zijn en in mijn ogen ook drie reeksen. De laatste Modern Warfare 3 en Ghosts werd/wordt ontwikkeld door Infinity Ward en Sledgehammer Games.

Waarom komt er nu eigenlijk ieder jaar een Call of Duty uit en waarom werken er andere game studios aan? Dat hebben we te danken aan Activsion, zij zijn de game publisher. Zij zorgen voor de marketing, manufacturing en business strategie van de reeks. In het begin was er maar één game studio, namelijk Infinity Ward. Op 29 oktober 2003 kwam de eerste Call of Duty uit op PC en werd goed ontvangen door de gamers en de reviewers. Het spel kreeg hoge scores. Twee jaar later op 25 oktober 2005 verscheen Call of Duty 2. Deze werd ook ontwikkeld door Infinity Ward en was opnieuw een groot succes. Activision had hun melkkoe gevonden en had een briljant plan; laten we ieder jaar een nieuwe versie van het spel uitkomen op alle mogelijke platformen. Infinity Ward was iets minder opgezet met dit plan en zag de deadline voor 2006 niet zitten. Dit was geen probleem voor Activision, zij bezitten namelijk nog andere game studios.



Treyarch werd ingeschakeld om Call of Duty 3 te ontwikkelen. Deze studio was voorheen al bekend van toppers als Tony Hawk's Pro Skater 1/2 (port op Dreamcast), Spiderman (GameCube, PS2, Xbox). Aangezien Treyarch thuis was op verschillende platform, kreeg het de dankbare taak om Call of Duty 3 uit te brengen op alle populaire consoles: PS2, PS3, Wii, Xbox en Xbox360, maar geen PC. Het gebruikte hiervoor niet dezelfde engine als de vorige Call of Duties, maar hun eigen engine "Teryarch NGL", die ze al eerder gebruikte voor Spider-Man 1/2, Ultimate Spider-Man, Kelly Slater's Pro Surfer, NHL 2K3, ... Aangezien het spel enkel gemaakt werd voor consoles kon Treyarch de Quake 3 Arena engine niet gebruiken, omdat deze gericht was op PC gaming. Het spel verkocht vrij goed, maar kreeg erg matige reviews. Ik heb het spel een paar keer op PS3 gespeeld, maar ik was niet echt onder de indruk. Er waren andere shooters die me meer konden boeien, zoals Warhawk, Resistance en The Darkness.



Een jaar later, op 7 november 2007, was Inifinity Ward terug aan de beurt. Ze hadden twee jaar de tijd om hun engine, ondertussen IW 3.0 Engine, om te zetten zodat hij wel werkte op consoles. Het spel kwam initieel uit op PC, PS3, Xbox360. Het was ook de eerste keer dat Call of Duty niet in het verleden afspeelde, maar dat je met hedendaagse wapens aan het werk kon gaan. Wat op zich al een grote stap vooruit was voor de reeks. Voor de PC versie waren er dedicated servers, maar voor de console versie hadden ze dat "budget" niet. Op console was één van de spelers host, die fungeerde als server van de match. Dit zorgde natuurlijk voor de nodige problemen. Het speelde vlot als de host een goede connectie had en als de spelers ook een goede connectie hadden. Had een bepaalde speler een slechte connectie, dan was dit enkel nadelig voor hem. De andere spelers zagen die speler dan wat laggen en heen en weer schokken, maar voor de rest had niemand er eigenlijk last van. Wat wel vervelend was, als de host ermee stopte, dan je kreeg je de melding "Host Ended Game" en stopte het spel volledig. Maar over het algemeen was dit een top game. Infinity Ward heeft heel wat vernieuwingen toegevoegd aan het spel en het spel naar een hoger niveau gebracht. Zo introduceerde Infinity Ward voor het eerst killstreaks, create-a-class, perks, rank-up, prestige system. Voor mij was en is Call of Duty 4 nog steeds het hoogtepunt van de reeks.



Call of Duty 5: World At War kwam uit op 14 november 2008, en werd uitgebracht door Treyarch. Treyarch hadden uit hun fouten geleerd en hebben hun oude engine links laten liggen en hebben dezelfde engine als Call of Duty 4 gebruikt met een paar kleine aanpassingen. Aan de multiplayer had Treyarch geen vernieuwingen aangebracht, Call of Duty 5 multiplayer was eigenlijk dezelfde als Call of Duty 4, maar dan in een "Wereld Oorlog II"-jasje. Wat wel vernieuwend was, was de introductie van de Nazi-Zombi modus. Wat eigenlijk een aparte game was, te vergelijken met Left 4 Dead. In de vier speler survival shooter, moest je zoveel mogelijk rondes zombies weten te overleven. Alhoewel dit spel best ok was en door veel mensen als één van de favorieten aanschouwd wordt, heb ik deze niet lang gespeeld. Er was weinig veranderd ten opzichte van de vorige en Call of Duty 4 speelde gewoon veel beter. In Call of Duty 5 werd je nog eens beloond na zeven kills met de meest hatelijke killstreak ooit, HONDEN! Waarna je vaak met een lege lobby zat.



Op 10 november 2009 was het erop of eronder voor Infinity Ward. Konden ze vernieuwing die ze bij Call of Duty 4 gebracht hebben, herhalen? Als je de verkopen en reviews bekijkt zou je zeggen van wel. Call of Duty 6: Modern Warfare II was op dat moment de best verkochte Call of Duty bij release. De game gebruikt nog steeds de IW engine, maar met enkele verbeteringen. De engine kreeg de naam IW 4.0 engine, en was een gemodifieerde versie van de IW 3.0 engine. Ook bracht de studio enkele vernieuwingen aan de multiplayer die Treyarch niet wist te brengen. Zo kon je nu een keuze maken uit verschillende killstreaks, maakten we kennis met pro perks en zaggen we de eerste nuke. Ook werd er voor de eerste keer iets gedaan aan het "Host Ended Game" probleem. Zo kregen we nu het prachtige "Host Migration" concept, wat toch al een verbetering was ten opzichte van "Host Ended Game". Ook hier had je goede potjes als jij en de host een goede connectie had. Spelers met een slechte connectie bleven nog steeds over map heen laggen en schokten op het beeld van de andere spelers, maar nog steeds had dit geen invloed op de host of op de andere spelers. Wat het spel wel minder aangenaam maakte waren de "one-man-army-noob-tubes" en de gemene killstreak combo: "Harrier Strike, Chopper Gunner, Nuke" waardoor tactische gametypes abrupt eindigden door een nuke. Deze Call of Duty heeft me na twee jaar dan toch kunnen weghalen bij Call of Duty 4. Ik heb veel plezier beleeft aan Modern Warfare 2, maar iets diep in mij miste toch de goede oude tijd.



Wat is dat? Vernieuwing? Treyarch stapt af van zijn "Wereld Oorlog II"-verhaallijn en begint iets nieuw. Nog steeds geen 21e eeuw, we blijven voorlopig nog in de 20e eeuw bij de Koude Oorlog. Op 9 november 2010 brengt Treyarch Call of Duty 7: Black Ops uit, nog steeds gebouwd op de IW 3.0 engine met de aanpassingen van World At War en nog wat extra aanpassingen voor Black Ops. Veel vernieuwingen op multiplayer gebied ten opzichte van Modern Warfare 2 waren er niet. Je had gelijkaardige keuze uit killstreaks en had je nog steeds pro perks. Ze hadden er wel de Game-Ending-Nuke uitgehaald, maar terug de hondjes erin gestoken. Wat ze wel voor de eerste keer introduceerden, was een nieuwe oplossing voor die vervelende laggende spelers. Voor het eerst kregen we te maken met "Treyarch Lag Compensation 1.0". Voorheen had de IW Engine al een soort "Lag Compensation", maar deze was niet zo extreem als de nieuwe "Lag Compensation" van Treyarch. Als er spelers in een lobby zaten met een slechte connectie, had dit invloed op alle spelers en vooral op de host. Er werd nu rekening gehouden met die lag, waardoor het spel met een aantal magische berekeningen kon voorspellen waar die speler met een slechte connectie zou bevinden. Hierdoor verschenen spelers met lag vloeiend op het scherm bij de andere spelers. Het enige probleem was dat de hit detectie niet goed samenwerkte met die "Lag Compensation", waardoor je vaak heel veel hit markers kreeg of regelmatig je kogels niet registreerde. Ik heb Black Ops nog vaak gespeeld, maar mijn frustratie werd steeds groter. Dit was voor mij het begin van het einde.



De reeks had zijn hoogtepunt bereikt en was al even onderweg naar de ondergang. Activision kon het spel nog redden als het zou investeren in vernieuwing en innovatie, maar dat deed het niet. Activision bleef zich vastklampen aan de jaarlijkse release, waardoor er geen tijd was voor een nieuwe engine, laat staan voor de nodige verbeteringen aan het spel zelf. Om het geheel nog wat erger te maken, waren er wat strubelingen tussen de founders van Infinity Ward en Activision. Met als gevolg dat Activion twee belangrijke koppen bij Infinity Ward wist te ontslaan, Jason West (IW's president) en Vince Zampella (CEO). Niet veel later stapte bijna de helft van Infinity Ward developers op. In totaal zijn er tussen april 2010 en mei 2012 zo een 46 medewerkers opgestapt, waarvan het merendeel Senior Developers.

Toch kreeg Activision het voor mekaar om op 8 november 2011, Call of Duty 8: Modern Warfare 3 te releasen. Met behulp van een nieuwe game studio, Sledgehammer Games, werd deze nieuwe Call of Duty gemaakt. Sledgehammer Games werd opgericht door de makers van de Dead Space reeks. Samen met de resterende Infinity Ward crew
maakten ze een "nieuwe" engine, de MW3 engine. Wat eigenlijk een restant is van de IW 4.0 engine, van Modern Warfare 2, met de "verbeteringen" van de Black Ops engine. Zo werd de nieuwe Lag Compensation overgedragen naar de nieuwe engine, introduceerde ze pointstreaks en de specialist setup. In Modern Warfare 3 kon je  pointstreaks verzamelen door niet alleen kills te maken, maar ook door vlaggen te pakken, bommen te planten of domination punten te veroveren. Of je kon de specialist setup gebruiken en perks verdienen in plaats van pointstreaks. Door het introduceren van steeds meer pointstreaks, camo's, class-setups en wapens onstaan er zoveel mogelijkheden dat het aantal data dat verstuurd wordt naar de host steeds groter wordt. De host moet deze data verwerken en opnieuw versturen naar de andere spelers. Dit zorgt voor een belasting van de host zijn netwerk alsook zijn console. De huidige Call of Duty engine kan dit niet meer aan en met bruine pleisters als "Lag Compensation" maak je de ervaring er niet beter op. Modern Warfare 3 was voor mij op dat moment, de slechtste Call of Duty ooit.



Gelukkig kwam het innoverende Treyarch een jaar later op 13 november 2012 uit met Call of Duty 9: Black Ops 2. Deze speelde zich zelfs grotendeels af in de toekomst. Wat zich vooral vertaalde naar hedendaagse wapens en futuristische killstreaks. Treyarch wist toch wat vernieuwing in de multiplayer te brengen, zo kon je nu een klasse samenstellen met het Pick-10 systeem. Je krijgt 10 vrije slots die je vrij kan invullen, met zoveel perks en weapon attachments je zelf wil. De "nieuwe" engine kreeg de originele naam Black Ops 2 engine en was dezelfde engine als Black Ops met wat verbeteringen en tweaks. Al snel was Modern Warfare 3 zijn titel kwijt van slechtste Call of Duty ooit, en werd deze titel doorgegeven aan Black Ops 2. Door nog meer customisatie, nog meer data, nog meer belasting van de host en nog meer "verbetering" van de Lag Compensation, werd dit spel het meest onvoorspelbare spel ooit! In Call of Duty 4 kon je nog oefenen op je aiming-skills of kon je een bepaalde tactiek uitproberen. In Black Ops 2 is de connectie zo onvoorspelbaar dat je in dezelfde lobby, met dezelfde mensen, het ene potje vlot iedereen neerhaalt, maar in het daarop volgende potje krijg je alleen maar hitmarkers of raak je helemaal niets. Zelfs in een private match met alleen maar Belgen en Nederlanders met een degelijke connectie heeft het spel problemen om alles vlot te laten verlopen. Dit was voor mij de laatste Call of Duty, de kans dat ik Ghosts ga halen, is evengroot als de kans dat ik binnenkort in een huis woon in de vorm van een PS4 met op iedere verdieping een gameroom met een 50 inch flatscreen en een PS4 en als je op de deurbel duwt komt er een PS4 uit de brievenbus.



Voor de tweede keer maakt Call of Duty een generatie switch mee. En voor een tweede keer zal het spel voor zowel de current-gen als de next-gen consoles uitkomen, zoals ook het geval was bij Call of Duty 3. Call of Duty 10: Ghosts zal begin november uitkomen voor PS3, Xbox360, WiiU en PC en een paar weken later bij de release van de nieuwe consoles, ook op PS4 en Xbox One. Ook al gaan we over op een nieuwe generatie consoles met nieuwe hardware en zoveel mogelijkheden, toch blijft Call of Duty zich vasthouden aan hun engine uit de vorige eeuw. De Quake 3 Arena (id Tech 3) engine van 1999 heeft ondertussen al twee gaming generaties overleeft en wordt momenteel klaargemaakt voor de derde generatie in Call of Duty 10. De "nieuwe" engine krijgt de toepasselijke naam, Ghosts Engine en is een aangepaste versie van de MW3 engine.

Ghosts zal de tweede Call of Duty zijn die Sledgehammer Games en Infinity Ward ontwikkelen. Deze killer combo had voorheen al Modern Warfare 3 gemaakt, wat een groot succes was. Dat is toch wat Activision ervan gemaakt heeft, de echte gamers en de reviewers spreken dat tegen. Waar andere Call of Duties een gemiddelde score van +95% haalde, zat Modern Warfare 3 op een gemiddelde score rond 88%, wat nog steeds teveel is. Voor wie Modern Warfare 3 een topspel vond, zou ik aanraden om zeker Ghosts te kopen. Voor wie iets meer inzicht heeft en Modern Warfare 3 niet echt kon smaken, zou ik zeggen, koop het niet. Of wacht op zijn minst enkele weken tot de eerste reviews binnen zijn. We zitten namelijk met een generatie switch met heel wat veranderingen. Wie naar de aankondigingen gekeken heeft op E3, heeft een heleboel echt next-gen games zien passeren. Wat mij betreft hoort Call of Duty: Ghosts daar niet bij. Als ik kijk naar games als Killzone Shadowfall, The Division, Destiny, Battlefield 4 dan zie ik echte next gen games. Bij Ghosts heb ik meer het gevoel dat het spel een HD remake heeft gekregen. Plants vs. Zombies: Garden Warfare ziet er meer next gen uit, dan Call of Duty 10.

Welke innovatieve veranderingen zullen er dan in de multiplayer zitten? Voorlopig heeft activision nog niet veel van de multiplayer laten zien, maar er is toch al wat bekend.

Dynamische maps
Zo pakt Activision uit met nog meer dynamische maps, omdat iedereen zo enthousiast was over Magma en Downhill. Wat is er leuker dan een bewegende lift en event waardoor er midgame een hoop lava naar beneden stormt? In Ghosts gaan ze een stap verder en gaan er zelfs een hoop boomstammen naar beneden vallen waardoor een bepaald pad niet meer bruikbaar zal zijn... Wauw, in Battlefield 4 multiplayer schoten ze een gat in het plafond van een ondergrondse parking, waardoor er een tank naar beneden viel. Namen ze een 50 verdiepingen hoog kantoorgebouw over, wat ze deden instorten net na ze naar beneden sprongen met hun parachute om te landen in een speedboot die hun naar de volgende match bracht.
Volgens bepaalde geruchten zou in Ghosts de multiplayer match niet meer starten met 3, 2, 1 START, maar meer in de stijl van Killzone 3 met een intro filmpje waar je gedropt wordt uit een vliegtuig of ergens naartoe gebracht wordt met een tank. Wat op zich wel een leuke toevoeging zou zijn.


Leunen en schuiven
De dolphin-dive zou vervangen worden door een vloeiende schuif-animatie, tijdens dewelke je kan blijven schieten. De dropshot zal dus een slideshot worden. Ook wordt het weer mogelijk om te leunen. Zo kan je even om het hoekje kijken, zonder dat je volledige lichaam zichtbaar is. Hoera! Nog meer headglitching! Welke knoppen ze hiervoor gaan gebruiken is nog maar de vraag. Hopelijk wordt er geen motion detection van je controller voor gebruikt, want dan gaan er heel wat scheef lopende ventjes rondlopen, denk ik.

Nog meer customisatie
En het belangrijkste dat ze toegevoegd hebben aan de multiplayer is de character customisatie. Nu kan je "eindelijk" je mannetje zijn pak en zijn hoofd aanpassen. Dit zorgt nog maar eens voor extra data, dus weer extra belasting van de host zijn console en zijn netwerk. Wat opnieuw nadelig is voor de online ervaring van iedereen. Op zich is het een leuk concept, maar opnieuw niet echt vernieuwend. En zit dit er maar voor één reden in, namelijk DLC packs met nieuwe kleedjes en hoedjes.



Tot zover de historiek van Call of Duty en mijn visie hierop. Ik hoop dat mijn cynische visie voor Ghosts verkeerd blijkt te zijn, maar als ik kijk naar de geschiedenis van de reeks, vrees ik, dat ik er niet ver zal naast zitten. Daarom raad ik iedereen aan om Call of Duty 10: Ghosts niet te pre-orderen, maar te wachten tot de eerste (eerlijke) reviews. En als je hem dan toch koopt, koop dan de versie zonder season pass en laat die belachelijke DLC's links liggen. Als playstation eigenaar zou je toch moeten weten dat die DLC voornamelijk voor de Xbox bedoelt is, zolang dit zo blijft, is het ons geld niet waard.

Om af te sluiten wil ik jullie nog een top vijf geven van mijn favoriete online shooters. Zou heb je een idee, waar ik de Call of Duty reeks zou plaatsen.
1. Return To Castle Wolfenstein
2. Call of Duty 4: Modern Warfare
3. Killzone 2
4. Quake 3 Arena
5. Unreal Tournament
...
42. Call of Duty 6: Modern Warfare 2
43. Call of Duty: BLOPS
...
89. Payday: The Heist
90. Call of Duty 3
91. Call of Duty 8: MW3
...
999. Call of Duty 9: BLOPS 2

Reacties op dit artikel (7)

  1. Re: Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begonDoor Ralf op 9 sept 2013, 22:40

    Dit is een lang artikel maar heb hem helemaal gelezen. Er zitten veel herkenbare punten in. Ik ben benieuwd wat ghosts brengt en wacht rustig af wat er de eerste weken voor nieuws over naar buiten komt. Ik moet zeggen dat ik op dit moment Killzone en BF4 hoger op mijn lijstje heb staan dan ghosts. Maar dat kan nog veranderen.

    Over de DLC's ben ik het met je eens. Ik heb de DLC's van BF3 en van Blops 2. Dit do ik nooit meer. Het bespaart je €50,00 die je aan iets anders kunt spenderen en de mappen die het leukste en vaakste met MBG gespeeld worden zijn toch de originele mappen
  2. Re: Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begonDoor RvG_NL op 10 sept 2013, 00:12

    Ghosts komt er bij mij ook niet meer. Kz en bf wel beiden.
    Vooral de frustatiegraad bij die gamefrancises heb ik nog niet gehad.
    Rage quit komt alleen bij mij bij cod voor.

    Ik ben in een ver verleden ook begonnen met ut3 en quake Grijns
  3. Re: Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begonDoor MR_SINISTER_79 op 10 sept 2013, 09:13

    Leuk artikel met een duidelijke eigen mening. leest vlot weg ondanks the wall of text Grijns
    Mijn voorkeur voor de volgende generatie shooters gaat eerder uit naar spellen als Killzone en Destiny en Titanfall op de PC.
    Maar ik denk dat Ghosts toch weer in huis gaat komen, alleen pre-order ik het niet meer.
    Ik wacht eerst even af wat gebruikers op diverse game fora's er van vinden.



    ennuh Mortal kombat op de NES...??
  4. Re: Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begonDoor op 10 sept 2013, 09:23

    Ja, Mortal Kombat (3 als ik mij niet vergis) op de NES. Ik had er regelmatig Nintendo duimen door...
  5. Re: Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begonDoor McHCM op 10 sept 2013, 12:33

    duidelijk artikel lang maar geheel gelezen zegt genoeg denk ik..

    en volgens mij kwam MKII al op de SNES den dat mr sinister die console ook bedoeld
  6. Re: Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begonDoor op 10 sept 2013, 13:22

    Mortal Kombat was iig op NES dat ik het speelde.
  7. Re: Collumn: Call of Duty - hoe het allemaal begonDoor valkyrio op 10 sept 2013, 13:54

    Top artikel ! Doet me er weer aan herinneren dat Activision een slecht bedrijf is Kwaad

Reageer op dit artikel

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen.
Log in of maak een account aan.