Shoutbox

Bezig met laden ...

The division mag je me altijd een invite voor sturen. Ik wil ook alle shields halen. Incursion ook altijd leuk.
gepost door Freak83, Gisteren, 22:58
Ruuustaaaagh Knipoog
gepost door Ouwe_pik, Gisteren, 19:30
Sure bril, hoe is het hier?
gepost door tielliem, Gisteren, 19:26
@p8terthegr8, Bedank voor je antwoord. En de incursions moet ik ook nog doen
gepost door Prins Bernhard, Gisteren, 18:51
Heb binnenkort The Division weer in mijn bezit Brede lach
Dus ga er weer mee aan de slag dan moet die incursions nog steeds doen Geschokt Ik zeg niets Grijns
gepost door Ouwe_pik, Gisteren, 18:07
Still alive Tiel ThumbsUp
gepost door Ouwe_pik, Gisteren, 10:57
heb helaas ook geen division
gepost door LexSurax, 16 jun, 22:13
@Peter daar kan ik je helaas niet aan helpen ik heb namelijk The Division niet meer maar hopelijk kunnen de andere leden die het spel nog wel hebben jou hiermee helpen Knipoog
gepost door grasmaaier1962, 15 jun, 17:13
Zijn er mensen in voor een potje Division dit weekend? Wil de shields graag vrijspelen
gepost door P8tertheGr8, 15 jun, 07:41
Goedemiddag iedereen
gepost door LexSurax, 14 jun, 12:57
Nog een half uur tot knal tijd Brede lach
gepost door -MBG-Speeddy, 13 jun, 20:03
Vanavond 20.30u! Call of duty WW2! Lekker knallen voor de fun! Who's in? Brede lach
gepost door -MBG-Speeddy, 13 jun, 15:59
Glenda van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een mooie en gezellige dag van Kus
gepost door grasmaaier1962, 13 jun, 09:55
Ramon bedankt voor de tip wat BO3  ThumbsUp  betreft ik ga m zo downloaden
gepost door grasmaaier1962, 13 jun, 09:39
Woensdagavond 20.30u! Call of duty WW2! Lekker knallen voor de fun! Who's in? Brede lach
gepost door -MBG-Speeddy, 12 jun, 23:11
Er is een State of the Game begonnen met meer division 2 informatie! ------>
gepost door rasgyn, 12 jun, 22:12
vond hem ook tegen vallen de presco, zeer op safe. Had beter gekund sony
gepost door McHCM, 12 jun, 21:41
Kan niet wachten tot BF5 en the Division 2 uitkomen. Gelukkig is het niet zo lang meer tot oktober en het daarna ook snel maart
gepost door P8tertheGr8, 12 jun, 15:59
COD: BO3 is nu gratis te downloaden voor playstation  plus gebruikers.
gepost door FriekNL, 12 jun, 14:51
Grote gok van Sony.. Lees veel gemixte reacties over de focus op The Last of Us 2. Ook Ellie's liefdesinteresse doet veel stof opwaaien..
gepost door Dubldi, 12 jun, 12:59
Goed bezig heren. Mooi om alles te lezen en zo op d hoogte t eblijven
gepost door LexSurax, 12 jun, 12:40
Sony persconferentie was netjes gezegd: Teleurstellend...
gepost door -MBG-Speeddy, 12 jun, 05:26
ik heb een klein verhaaltje neergezet bij de bethesda livestream voor diegene die hem nog niet hebben gezien. of een ontzettende fan zijn van mijn gebrabbel natuiurlijk
gepost door rasgyn, 11 jun, 17:16
EA viel tegen zelfde meuk as altijd (God wat een verrassing) Bethesa was epic. en als sony fanboy moet ik zeggen die van microsoft was indrukwekkend enige als je de 3rd party weghaalt blijft eigenlijk alleen de deal met ninja theorie over
gepost door McHCM, 11 jun, 11:00
EAplay is afgelopen, maar er is nog een FIFA18 worldcup te zien
gepost door rasgyn, 9 jun, 21:23
Leden

Welkom nieuwe leden

Prins Bernhard sinds Gisteren, 18:31

Krissie sinds 22 mei, 23:01

Pth sinds 13 apr, 00:15

Feardevil76 sinds 11 apr, 13:28

Wie is er online?

57 gasten, 0 leden (0 vrienden)

Welkom, gast
 
 

Review: Steins;Gate

Game Reviews11 sept 2015, 13:58 door Dubldi - 1826 keer gelezen
Het is weer tijd voor Review Vrijdag! Dit keer nemen we weer eens een PS Vita spel onder de loep. Zijn wij het eens met de 85 Metacritic score? Lees het in onze review van deze week.




Platform: VITA
Genre: Graphic/Visual Novel
Uitgever: PQube
Ontwikkelaar: 5pb
Multiplayer: Nee
Demo in de store: Nee
Releasedatum: 5 juni 2015
Reviewer: Dubldi


Intro

Het is juli 2015 en ik ga over enkele weken op vakantie. Wat neem ik mee? Natuurlijk mijn PS Vita voor onderweg. Maar welk spel neem ik mee? Ik kijk op Metacritic wat er zoal is uitgekomen de laatste tijd en goede recensies heeft gekregen. Mijn oog valt op Steins;Gate.

Een spel van Japanse makelij en ik ben een sucker voor de Japanse anime modellen die ik in de screenshots zie. Het prijskaartje dat eraan hangt doet me wel even schrikken, maar ik vertrouw op de Metacritic community en hoop dat het hoge cijfer ook de prijs zal rechtvaardigen.

Dit is dus een typisch voorbeeld van een spel kopen op basis van de cover, zonder eerst zelf goed onderzoek te doen. Ik wil niet zeggen dat ik van een koude kermis thuis ben gekomen, maar het spel is toch heel anders dan mijn verwachting voor aankoop. Ten eerste beschouw ik het niet echt als spel, het is een graphic novel met sporadisch interactie van de speler/toeschouwer. Na ruim twee uur te hebben doorgebracht van wat ik dacht dat de introductie was, realiseerde ik me dat het hele spel op die manier voortgezet zou worden.

Ik moest mijn verwachtingen dus bijstellen. Ik had niet te maken met een RPG of Adventure game. Nee, dit is echt een Graphic Novel, wat inhoudt dat je veel zult moeten lezen. Er zit zelfs een auto knop op, om de dialogen automatisch te laten verlopen. Ook breekt het spel de 4e muur; waardoor je als speler echt het gevoel krijgt toeschouwer te zijn van de karakters en het verhaal. Ik zal me in deze review daarom ook daarop richten.

 


Verhaal
Steins;Gate is gebaseerd op een langer lopende Manga/Anime, waar ik op voorhand geen kennis van had genomen. Gelukkig was dat ook niet nodig voor het spelen van het spel. Alle karakters worden op natuurlijke wijze geïntroduceerd in het plot. Voorkennis van de wereld is niet nodig; het speelt zich in dezelfde tijdsperiode en wereld als de onze af, maar wellicht in een alternatief universum.

Centraal in het verhaal is tijdreizen en de consequenties ervan. Het spel vereist van de kijker/speler wel dat je iets weet over reizen in de tijd en de mogelijke gevolgen. Gelukkig maakt het ook referenties naar Back to the Future, die iedereen wel een keer heeft gezien. Dezelfde concepten en theorie├źn als in die films zijn hier van toepassing.

Je maakt kennis met Okabe Rintaro, ook wel bekend als Okarin en hij noemt zichzelf Hououin Kyoura. Het is een aparte persoonlijkheid; hij is een zelfbenoemd 'mad scientist' met een eigen laboratorium waarin hij 'wapens' ontwikkelt voor de strijd tegen de 'organisation'. Deze organisatie zou streven naar wereld dominantie. Eens in de zoveel tijd spreekt Okarin ook 'status reports' in op zijn telefoon, maar er lijkt niemand aan de andere kant van de lijn te zijn.

Okarin wordt bijgestaan door Mayuri Shiin, een vriendin uit zijn jeugd, die nogal snel is afgeleid en altijd denkt aan eten. Zijn beste vriend en tevens klasgenoot, heet Daru. Daru is een natuurlijk talent op de computer en gelooft geen woord van wat Okarin vaak uitkraamt. In het verloop van het verhaal leer je ook andere personages kennen, die Okarin vaak grappige bijnamen geeft; Zombie, Shining Fingers of Part-time Warrior.

Wanneer je Kurisu Makise leert kennen gebeuren er vreemde dingen op de tijdlijn. Okarin ontdekt dat een van zijn uitvindingen eigenlijk een portaal is naar het verleden, die hij Stein's Gate noemt. Hij heeft een telefoon aangesloten op een magnetron en wanneer hij deze belt kan hij de timer instellen van deze magnetron; #120 is bijvoorbeeld 2 minuten opwarmen. Echter wanneer hij andere opdrachten intoetst; 120# dan blijkt de tijd terug te draaien.

 


In zijn onderzoek stuit hij op CERN, die blijkbaar ook experimenteert met tijdreizen, en alle data vergrendeld heeft met een computer uit 1975; de IBN 5001. De groep gaat op zoek naar dit apparaat om de versleutelde bestanden van CERN te ontcijferen. Ze komen erachter dat de organisatie waar Okarin vanaf het begin van aan het vluchten is, wellicht nauwe banden heeft, of zelfs een en dezelfde entiteit is als CERN. Sterker nog, op een gegeven moment stuurt CERN ook daadwerkelijk mensen achter Okarin aan en mensen in zijn omgeving zijn daar de dupe van.

Okarin blijkt wel over een bijzondere gave te beschikken. Hij kan veranderingen in tijdslijnen waarnemen alsof ze niet gebeurd zijn. Met andere woorden, wanneer iemand terug reist in de tijd en daar veranderingen in aanbrengt, dan kan Okarin de oude tijdlijn ook nog herinneren. Zo bijvoorbeeld ook de dood van Kurisu die hij probeert te voorkomen.

Echter, zoals wel vaker in verhalen over tijdreizen, blijkt dat het veranderen van tijdslijnen consequenties met zich meebrengt die hem in die situatie doet verkeren; het bekende kip en ei verhaal, of tijdslijn paradox. Als een echte Griekse tragedie moet Okarin beslissen wie hij zal redden van een ongelukkig lot, en moeten leren leven dat door zijn toedoen bepaalde gebeurtenissen zijn teweeggebracht die hij niet meer kan terugdraaien.

 


Gameplay
Zoals gezegd is dit niet echt een spel. Je kunt zelfs met 1 vinger alles besturen, net zoals je met 1 vinger de pagina van een boek kunt omslaan. X kan dialoog doorspoelen en bevestigen dat je het hebt gelezen. Er zit ook een auto knop, SELECT, zodat je alles op je gemak kunt lezen zonder op X te hoeven drukken. R1 kun je gebruiken om hele stukken door te spoelen; vooral handig voor je meerdere playthroughs. L1 roept een soort encyclopedie op die bepaalde termen in het spel bijhoudt; zo kun je meer informatie over bepaalde onderwerpen daar terug vinden.

Met [] roep je een menu op waar je je spel kunt opslaan en opnieuw kunt laden. /\ is eigenlijk de enige knop met enige interactie. Hiermee roep je Okarin's telefoon op. Iedereen die je tegenkomt voeg je toe in de contacten lijst. Je kunt e-mails ontvangen en beantwoorden. Op basis hiervan beslis je ook mede hoe het verhaal verder verloopt. Zo kun je telefoontjes van personage negeren of opnemen. Ook kun je hiermee de magnetron bellen om boodschappen naar het verleden te sturen.

Graphics
Het beeld beperkt zich tot twee variaties, namelijk de karakters en achtergrond. Er zijn geen animaties of filmpjes te vinden. Het is altijd een gesprek tussen Okarin en een van de karakters die je dan in beeld ziet met de tekstbalk er onder. De karakters zijn wel mooi getekend en veranderen vaak ook van uitdrukking afhankelijk van het gesprek. Ze zijn ingekleurd met een soort waterverf patroon en geeft het een schilderachtige indruk. Dit geldt ook voor de achtergronden. Okarin bevindt zich het vaakst in zijn laboratorium, maar gaat ook vaak naar Akihiba voor restaurants en winkels. Er zit veel variatie in en ze zien er allemaal even mooi uit.

Sound
Een groot pluspunt vind ik de Japanse voice overs. Veel van de humor zit ook in de taal verstopt. De Engelse tekst vertaling weet dit ook goed weer te geven, maar het zou raar klinken als dit ook in het Engels gesproken zou zijn.

De achtergrond muziek verandert ook per karakter en toon van het gesprek. Soms is het serieus, andere keren weer juist heel vrolijk. Het is echt Japanse anime stijl en je moet er van houden.

Je kunt je telefoon geluiden ook anders instellen met een andere ringtone of andere melding voor mails die binnen komen.

 


Eindoordeel
Steins;Gate is zeker niet voor iedereen. Je moet interesse hebben in science fiction en met name tijdreizen. Ook moet de Japanse stijl je aanstaan en ook enige kennis hebben van de Japanse game cultuur. Kom je hier voor in aanmerking? Dan kun je je zeker uren vermaken, want een single play-through kost je zeker 20 - 25 uur.

Op moment van schrijven speel ik ook Until Dawn op de PS4. Er zijn parallellen te vinden tussen deze twee spellen; namelijk dat het game medium zich uitbreid naar andere media. Until Dawn was een soort interactieve film waarin je keuzes op sleutelmomenten het verloop van het spel bepalen. Steins;Gate is in vergelijking een interactief boek. Het leest als een normaal boek met geanimeerde karakters. Op bepaalde momenten kun je als speler beperkte input brengen in het spel.

Ik zie het vooral gericht op mensen die geen zin hebben om echt een dikke pil te lezen, maar wel een verhaal kunnen volgen met ondersteuning van plaatjes; eigenlijk een soort stripverhaal, vandaar ook de betiteling Graphic Novel. Aan de andere kant zie ik het ook als gemiste kans, want met iets meer gameplay en meer invloed op het verloop van het verhaal zou het een sterke JRPG kunnen worden.

Het verhaal mist zeker geen diepgang en de karakters hebben leuke interactie. Verder zien de graphics er goed uit en het geluid is ook dik in orde. De basis voor een goede game zijn aanwezig, daarom vind ik het jammer dat ze er niet meer uit hebben gehaald. Het prijskaartje dat bij dit spel hoort, is ook op niveau van PS Vita spellen, je krijgt er echter een Graphic Novel voor terug, en geen echt spel. Daarom heb ik de volgende cijfers gegeven.

Pluspunten
- Interessante concepten over tijdreizen
- Boeiende en unieke karakters
- Diepgaand en meeslepend verhaal
- Mooi getekende graphics
- Japans gesproken voice acting

Minpunten
- Leest toch als een boek, speelt niet als game
- Weinig input mogelijkheden voor de speler
- Had de potentie voor een geweldige JRPG

Cijfers tussen 0 en 10
Gameplay: 4
Grafisch: 6
Sound: 6
Speelduur: 8
Totaal: 6

Reacties op dit artikel (2)

  1. Re: Review: Steins;GateDoor Ralf op 12 sept 2015, 16:13

    Weer een nette review dub. Kus
  2. Re: Review: Steins;GateDoor LexSurax op 13 sept 2015, 12:35

    niet mijn ding, maar duidelijke review

Reageer op dit artikel

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen.
Log in of maak een account aan.