Shoutbox

Bezig met laden ...

The division mag je me altijd een invite voor sturen. Ik wil ook alle shields halen. Incursion ook altijd leuk.
gepost door Freak83, Gisteren, 22:58
Ruuustaaaagh Knipoog
gepost door Ouwe_pik, Gisteren, 19:30
Sure bril, hoe is het hier?
gepost door tielliem, Gisteren, 19:26
@p8terthegr8, Bedank voor je antwoord. En de incursions moet ik ook nog doen
gepost door Prins Bernhard, Gisteren, 18:51
Heb binnenkort The Division weer in mijn bezit Brede lach
Dus ga er weer mee aan de slag dan moet die incursions nog steeds doen Geschokt Ik zeg niets Grijns
gepost door Ouwe_pik, Gisteren, 18:07
Still alive Tiel ThumbsUp
gepost door Ouwe_pik, Gisteren, 10:57
heb helaas ook geen division
gepost door LexSurax, 16 jun, 22:13
@Peter daar kan ik je helaas niet aan helpen ik heb namelijk The Division niet meer maar hopelijk kunnen de andere leden die het spel nog wel hebben jou hiermee helpen Knipoog
gepost door grasmaaier1962, 15 jun, 17:13
Zijn er mensen in voor een potje Division dit weekend? Wil de shields graag vrijspelen
gepost door P8tertheGr8, 15 jun, 07:41
Goedemiddag iedereen
gepost door LexSurax, 14 jun, 12:57
Nog een half uur tot knal tijd Brede lach
gepost door -MBG-Speeddy, 13 jun, 20:03
Vanavond 20.30u! Call of duty WW2! Lekker knallen voor de fun! Who's in? Brede lach
gepost door -MBG-Speeddy, 13 jun, 15:59
Glenda van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een mooie en gezellige dag van Kus
gepost door grasmaaier1962, 13 jun, 09:55
Ramon bedankt voor de tip wat BO3  ThumbsUp  betreft ik ga m zo downloaden
gepost door grasmaaier1962, 13 jun, 09:39
Woensdagavond 20.30u! Call of duty WW2! Lekker knallen voor de fun! Who's in? Brede lach
gepost door -MBG-Speeddy, 12 jun, 23:11
Er is een State of the Game begonnen met meer division 2 informatie! ------>
gepost door rasgyn, 12 jun, 22:12
vond hem ook tegen vallen de presco, zeer op safe. Had beter gekund sony
gepost door McHCM, 12 jun, 21:41
Kan niet wachten tot BF5 en the Division 2 uitkomen. Gelukkig is het niet zo lang meer tot oktober en het daarna ook snel maart
gepost door P8tertheGr8, 12 jun, 15:59
COD: BO3 is nu gratis te downloaden voor playstation  plus gebruikers.
gepost door FriekNL, 12 jun, 14:51
Grote gok van Sony.. Lees veel gemixte reacties over de focus op The Last of Us 2. Ook Ellie's liefdesinteresse doet veel stof opwaaien..
gepost door Dubldi, 12 jun, 12:59
Goed bezig heren. Mooi om alles te lezen en zo op d hoogte t eblijven
gepost door LexSurax, 12 jun, 12:40
Sony persconferentie was netjes gezegd: Teleurstellend...
gepost door -MBG-Speeddy, 12 jun, 05:26
ik heb een klein verhaaltje neergezet bij de bethesda livestream voor diegene die hem nog niet hebben gezien. of een ontzettende fan zijn van mijn gebrabbel natuiurlijk
gepost door rasgyn, 11 jun, 17:16
EA viel tegen zelfde meuk as altijd (God wat een verrassing) Bethesa was epic. en als sony fanboy moet ik zeggen die van microsoft was indrukwekkend enige als je de 3rd party weghaalt blijft eigenlijk alleen de deal met ninja theorie over
gepost door McHCM, 11 jun, 11:00
EAplay is afgelopen, maar er is nog een FIFA18 worldcup te zien
gepost door rasgyn, 9 jun, 21:23
Leden

Welkom nieuwe leden

Prins Bernhard sinds Gisteren, 18:31

Krissie sinds 22 mei, 23:01

Pth sinds 13 apr, 00:15

Feardevil76 sinds 11 apr, 13:28

Wie is er online?

54 gasten, 0 leden (0 vrienden)

Welkom, gast
 
 

Review: The Taken King

Game Reviews25 sept 2015, 15:59 door Dubldi - 1445 keer gelezen
Het is weer vrijdag! Tijd voor een review. Twijfel je wat je dit weekend het beste kunt spelen? Lees dan hier verder of de nieuwste DLC van Destiny, genaamd The Taken King, bij ons in goede aarde is gevallen of niet.




Platform: PS4
Genre: FPS
Uitgever: Activision
Ontwikkelaar: Bungie
Multiplayer: Ja, coop 2-6 spelers en pvp 3vs3 en 6vs6
Demo in de store: Nee
Reviewer: Dubldi


Intro
Bij release werd al verkondigd dat Destiny een ambitieus 10 jaren-plan kent. Vrij vroeg na release werd al op Reddit gelekt welke invulling de reeks zou krijgen. Zo hebben we het afgelopen jaar als 2 DLC's achter de rug die beschikbaar waren met een season pass. September zou de maand worden voor de zogenaamde 'Comet' release. Een DLC van grote omvang, maar ook voor de prijs van beide voorgaande DLC's samen.

Wat kunnen wij verwachten van deze DLC? Melkt Bungie ons uit met weinig content voor veel geld? Of maken ze alles goed met de release van de nieuwe DLC? Lees het allemaal in onze DLC review:

Het verhaal
In de 2e DLC hebben we Crota verslagen in de Raid, door hem op zijn thuisfront uit te dagen. Crota had echter een vader, genaamd Oryx, en die zint op wraak. Hij vormt een leger door je oude vijanden over te nemen, die de naam Taken krijgen. Aan jou de taak om hem te stoppen en de aarde te redden.

 


Jaar 2
Met de komst van The Taken King sluiten we ook een hoofdstuk af, namelijk het eerste jaar van Destiny. Dit heeft zich voor mij persoonlijk voornamelijk gekenmerkt als de avonden samen raiden en grinden voor materials in Iron Banner en Prison of Elders. Als ik zo terug kijk heb ik een jaar beleefd met veel plezier en updates en DLC's die steeds verbeteringen aanbrachten.

Nu gaan we jaar 2 in en ook daarvoor ben ik hoopvol gestemd. Bungie heeft goed gekeken naar wat er allemaal vanuit de community is gevraagd. Ze hebben bepaalde dingen omgegooid en anders ingedeeld, ook hebben ze meer inhoud gegeven aan het verhaal. Dat deze trend zich voort zet laat zien hoe betrokken Bungie is bij haar fanbase; ze realiseren zich ook maar al te goed dat het voortbestaan van hun 10 jaren-plan staat of valt bij de goedkeuring van de fans.

Nieuwe subclasses
Een van de grootste uitbreidingen van de nieuwe DLC zijn de toevoeging van de nieuwe subclasses voor elk van de speelbare karakterklassen. De Titan krijgt de Sunbreaker (Solar), de Hunter krijgt de Nightstalker (Void) en de Warlock de Stormcaller (Arc). Elk miste nog een Element in hun subclass en hiermee is de cirkel rond.

De subclassen geven meer gameplay elementen aan het spel en variatie op strategieën die je als Guardian kunt gebruiken. De Titan krijgt vlammende hamers die je kan gooien als granaten. De Hunter krijgt een boog waarmee je je vijanden kan vastzetten en verblinden. De Warlock krijgt een elektriciteitsaanval die bliksem schiet uit zijn handen.

Daarnaast heeft elke subclass ook eigen unieke perks; het is weer leuk om te gaan zoeken naar welke combinatie jou het meest bevalt.

 


De veranderingen
Ten eerste is het Light systeem en level systeem omgegooid. De level cap is verhoogd naar level 40; dit level kun je bereiken door XP te verzamelen door missies en bounties te doen. Eigenlijk zegt je level niet zo veel; het is meer een minimum vereiste voor de gear die je gaat dragen. Deze gear draagt bij aan jouw Light level, wat een gemiddelde is van de wapens en gear die je draagt. Op basis van dit cijfer krijg je nu aanbevelingen voor Strikes en Missies. Bij de Raid wordt bijvoorbeeld een Light level aangeraden van minimaal 290 Light.

Ten tweede zijn de Weekly Heroic Strike en Nightfall Strike op de schop gegaan. De eerstgenoemde is vervangen door een Heroic Vanguard Strike Playlist en de Nightfall Strike is nu Account Wide. Met andere woorden je hoeft hem slechts eenmaal per week te doen op een van je karakters in plaats van driemaal dezelfde Strike met verschillende karakters. Dit maakt meer tijd vrij om andere game modes te spelen.

Ten derde zijn Materials en Marks gestroomlijnd. Aparte Materials als Plasteel Plating, Sapphire Wire en Hadronic Essence wordt nu uit 1 poule genomen; Armor Materials, eigenlijk zoals Weapon Parts altijd al hebben gewerkt. De aparte Vanguard en Crucible Marks zijn vervangen door Legendary Marks die je nu in beide gamemodes kan verdienen, maar ook bij beide Vendors kan uitgeven. Dit zorgt er voor dat de brug die er bestond tussen PvE en PvP kleiner is geworden.

Ten vierde is met de introductie van jaar 2 wapens en gear, het oude overbodig geworden. Je zult nieuwe spullen moeten verzamelen om mee te kunnen gaan in de nieuwe game modes. Sommige Exotics gaan nog wel over, maar deze zul je opnieuw moeten aanschaffen of vinden. Het is aan de ene kant jammer om afscheid te moeten nemen van je favoriete wapens als de Fatebringer, Vision of Confluence en Found Verdict, maar daarvoor in de plaats krijgen we wel nieuwe wapens en gear om te vinden en te verzamelen.

Tot slot is een laatste grote verandering het Quest en Bounty systeem. Quests zijn eigenlijk de Story en Class missions, die je nu kunt herspelen voor XP en andere rewards. Je kunt ze nu ook verlaten en later weer oppakken in de Toren. Je kunt ze makkelijk naar je eigen tijdsverdeling aanpassen. Bounties zijn ook iets makkelijker geworden en meer gestroomlijnd, ten nadele van de reward. Je zult ze sneller kunnen voltooien, maar krijgt er ook minder voor terug. Je blijft echter wel meer gevarieerd bezig dan bijvoorbeeld de oude 3 kills met een super maken x 20..

 


Multiplayer
In de week voor de release van The Taken King mochten we al kennis maken met 2 nieuwe Crucible modes; Mayham Clash en Rift. Ook mochten we al spelen op de nieuwe Multiplayer mappen. Deze mappen voegen wat meer variatie toe aan de speellijst, zo kun je bijvoorbeeld op de Reef en Toren uitmaken wie de sterkste is.

Maar de echte verbetering is er in de nieuwe game modes. Mayham Clash is een Team Death Match ronde waarin je Super ability sneller opvult. Je zult dus heel wat sneller klappen op moeten vangen, maar kunt ze ook sneller uitdelen. Dit is vooral een leuke game mode om in teamverband te spelen; zo kun je afstemmen hoe je de supers effectief kunt gebruiken.

De andere nieuwe game mode heet Rift en is een soort omgekeerde Capture the Flag, of is misschien wel het beste te vergelijken met American Football. In het midden van de map spawnt een Spark. Deze kan een van je teamleden oppakken en meenemen in het vijandige kamp om daar de Rift te laten ontploffen. Ook deze game mode is het best te spelen met een fireteam om zo af te spreken wie de Runner is en wie de weg vrij maakt naar het kamp van de tegenstander.

In de Taken King zelf maken we kennis met Control Zone. Hier is het de bedoeling dat je, net als normale Control, punten A, B en C claimt en vasthoudt. Hoe langer je dit doet, hoe meer punten je verzamelt. Anders dan normale Control zul je geen punten krijgen voor kills. Het is dus echt puur Capture en Control. Hierdoor houden spelers zich ook meer aan de doelstelling en kijken minder naar K/D.

Op moment van schrijven is de Trials of Osiris gesloten, maar ik weet zeker dat ze deze game mode ook weer terug laten komen zodra iedereen de end game content heeft bereikt en tot oneindigheid heeft gefarmed.

 


De toevoegingen

Naast de nodige veranderingen heeft Bungie ook meer toegevoegd aan de bestaande speellijst. Zo krijgen we:

- Een nieuwe Patrol locatie; de Dreadnaught
- Een nieuwe Public event; de Court of Oryx
- Een nieuwe Raid; The King's Fall
- 10 nieuwe Story Missions, waarvan 3 Class gebonden
- 4 nieuwe Strikes; Fallen Saber, Shield Brothers, Sunless Cell en Echo Chamber (Playstation Exclusive)
- 7 nieuwe Crucible mappen; Ghost Ship, Memento, Vertigo, Bannerfall, Exile, Crossroads, Frontier en Sector 618 (Playstation Exclusive)

Ze hebben naast nieuwe Exotics en Legendary wapens ook 2 nieuwe type items toegevoegd;

- Een Heavy wapentype; Zwaarden
- Een Artifact slot; deze is class specific
- Ook geeft je Ghost nu een stat boost en komt met eigen unieke Perks

Conclusie

Ik ben prettig verrast door The Taken King. Zeker wanneer ik hem vergelijk met de 2 voorgaande DLC's. Voor de prijs van beide krijg je nu veel dan beide DLC's samen en dus meer waar voor je geld. De hoeveelheid content die ze hebben toegevoegd laat je het spel spelen alsof het weer helemaal nieuw is. Dat komt ook doordat je vrijwel al je wapens en gear opnieuw moet gaan verzamelen voor jaar 2.

Hierdoor is je oude gear eigenlijk alleen goed voor de Dismantle knop. Met uitzondering voor de normale Crucible, de oude Raids (Oracle disruptor Perk) en nostalgische waarde, zul je afscheid moeten nemen van fan favorieten zoals de Gjallarhorn en Ice Breaker. We krijgen er echter wel heel veel voor terug; zowel nieuwe Exotics en Legendary items, als nieuwe types als de Zwaarden en Artifacts.

Heb je jaar 1 met veel plezier gespeeld? Dan kan het niet anders dat je ook zult genieten van jaar 2 en de nieuwe Taken King uitbreiding. Je zult merken dat Bungie veel heeft gedaan met de kritiek op het eerste deel en ik verwacht ook dat ze deze trend voort zullen zetten. Ik kan alle Destiny spelers dus met een gerust hart aanraden om de DLC in huis te halen. Bungie heeft haar belofte waar gemaakt!

In onze laatste Podcast hebben we het spel ook een uur lang besproken; hier kun je nog meer meningen vinden over de nieuwste uitbreiding van Destiny:



Plus en minpunten

+ Nieuwe subclasses om mee te experimenteren
+ Cutscenes kunnen nu worden doorgespoeld
+ Heel veel nieuwe content; eigenlijk te veel om op te noemen

- Oude wapens en gear levelen niet mee naar jaar 2

Cijfers tussen 0 en 10
Toegevoegde content: 9
Verbeteringen: 8
Speelduur verlenging: 9
Prijskwaliteitsverhouding: 8

Totaal: 8.5

MBGers die deze game hebben: Gamelijst

Ook kopen? Steun MBG via deze sponsor:
WinkelPrijs
PSN Store
€39.99

Disclaimer:  prijzen kunnen gewijzigd zijn sinds datum van publicatie

Reacties op dit artikel (2)

  1. Re: Review: The Taken KingDoor Typhon op 26 sept 2015, 12:13

    Nette review Dubzzz

    Hoop alleen dat wat er nu is uitgegeven wordt aangevuld en niet dat het blijft bij een x aantal quests en de bijbehorende armsrace naar 290 dan de raid, dan hard mode en dan op een houtje bijten.

    Ooow en ik wil mijn armamentarium terug
  2. Re: Review: The Taken KingDoor LexSurax op 26 sept 2015, 19:07

    ik ben nog wel ff bezig met de TTK, maar ben ook wel benieuwd of er nog toevoegingen bijkomen
    maar tis zeker een nieuwe frisse start van Destiny!

Reageer op dit artikel

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen.
Log in of maak een account aan.