Shoutbox

Bezig met laden ...

Congratz Patje
gepost door LexSurax, Gisteren, 14:48
Gefeliciteerd Laura
gepost door LexSurax, 14 okt, 14:56
Het was idd heel gesellie en leuk om te doen en een beetje jammer dat we een 6e man of vrouw tekort kwamen maar wie weet de komende keer Grijns
gepost door grasmaaier1962, 13 okt, 20:23
Was idd super gezellig heren
gepost door LexSurax, 13 okt, 08:35
D2 event was top.mannen ThumbsUp
Bedankt Brede lach
gepost door Ouwe_pik, 12 okt, 23:30
Bedankt
gepost door HHC-Bossie, 12 okt, 22:22
Van harte Bossie!
gepost door Bram_76_NL, 12 okt, 22:02
congratz Boss!!!
gepost door LexSurax, 12 okt, 20:14
Kijk maar Peter. We zijn wel een poosje online denk ik Smiley
gepost door LexSurax, 12 okt, 12:23
Hoop dat ik vanaaf op tijd voor D2 Rollende ogen Boot met hout is 3 dagen eerder aangekomen en moet gelost worden dus het word overwerken voor mij Geschokt
gepost door Ouwe_pik, 12 okt, 09:36
Jazeker. Nog een half uurtje en dan alweer weekend Smiley
gepost door SlideRnl, 11 okt, 16:28
Goeiemiddag iedereen, al toe aan het weekend?
gepost door LexSurax, 11 okt, 12:10
kataklop kataklop over 16 dagen rijdt Johan op z'n paard in galop Tong
gepost door grasmaaier1962, 10 okt, 18:17
wordt je al zenuwachtig? Tong
gepost door LexSurax, 10 okt, 16:02
Nog 16 dagen tot aan Red Dead Redemption 2 Huh?
gepost door McHCM, 10 okt, 12:54
goedenavond
gepost door LexSurax, 9 okt, 20:40
Mogguh Brede lach
gepost door Ouwe_pik, 9 okt, 06:42
En ook Jileen gefeliciteerd
gepost door LexSurax, 5 okt, 21:13
Congratz bun en chil!!!
gepost door LexSurax, 4 okt, 07:48
Gefeliciteerd Weener!!!
gepost door LexSurax, 3 okt, 19:25
Kan niet wachten op RDR2 zie er echt ziek uit!!
gepost door HHC-Bossie, 1 okt, 16:52
Geniet er dan nog maar even van ThumbsUp
gepost door LexSurax, 30 sept, 13:10
Moguh Grijns
Laatste dag vakantie en dan weer aan het werk Geschokt Tong 5 uur gaat de wekker morgenochtend Geschokt
gepost door Ouwe_pik, 30 sept, 11:05
Mogguh iedereen.
Beetje zin in het weekend?
gepost door LexSurax, 30 sept, 08:29
red dead redemption 2 gepre-orded Brede lach ThumbsUp
gepost door Ouwe_pik, 27 sept, 17:45
Leden

Welkom nieuwe leden

Mrtnbkx sinds 14 okt, 10:16

trijangel sinds 12 okt, 18:27

Napalm312 sinds 1 sept, 09:33

FAQZY sinds 28 aug, 19:10

Wie is er online?

LexSurax

64 gasten, 1 lid (0 vrienden)

Welkom, gast
 
 

Review: Until Dawn

Game Reviews2 okt 2015, 14:45 door Dubldi - 2055 keer gelezen
Horrorfilms, iedereen kent ze en/of heeft er wel eens een gezien. Variërend van bloederige zombiefilms als Dawn of the Dead tot psychologische horrors à la ''The Shining". En elk soort horror is wel eens vertaald naar een spel. Denk daarbij aan Resident Evil, Eternal Darkness, of Amnesia (Brrrr). Het teen slasher genre heeft zijn weg, gek genoeg, nog niet gevonden naar spelvorm. Tot nu toe met de release van Until Dawn op de Playstation 4.



Intro

Acht jongeren. Een nacht. Een afgelegen vakantie woning. Hoog in de bergen. Ze zijn niet alleen. Hulp is ver te zoeken. Wie zal 'Until Dawn' overleven?

Het klinkt als het plot van een Hollywood horror/slasher film. En die benadering hebben de makers ook willen hanteren. Het spel speelt als een echte cinematische ervaring waarin de speler op bepaalde momenten keuzes zal moeten maken die later in het spel bepalend zullen zijn voor het verloop van het verhaal.

Hebben we dat ook al niet eerder gezien? Dat klopt, op de PS3, waar dit spel ook voor in de maak was, kennen we Heavy Rain. Dit spel kent veel overeenkomsten daar mee. Zo zou eigenlijk ook de Move controller worden gebruikt om de ervaring meer diepgaand te maken, maar de makers hebben besloten het spel exclusief voor de PS4 uit te brengen.

Heeft de lange wacht zijn vruchten afgeworpen? Kan het in de voetstappen treden van Heavy Rain en het genre een grotere toekomst geven? Lees het allemaal in deze duo review van Mr_Sinister_79 en Dubldi!


Platform: PS4
Genre: Survival Horror
Uitgever: SCEA
Ontwikkelaar: Supermassive Games
Multiplayer: Nee
Demo in Store: Nee
Reviewers: MR_Sinister_79 & Dubldi


Het verhaal

Acht vrienden brengen een nacht door op een onheilspellende plek. Wat vroeger een vakantiewoning was met mooie herinneringen is nu een verlaten en lege chalet in de bergen. Het begon allemaal een jaar geleden tijdens een groepsuitje, waar de tweelingzussen van Josh zijn verdwenen na een mislukte grap van de vriendengroep. De politie heeft tevergeefs met man en macht gezocht naar de zussen en het onderzoek is nog altijd niet gestaakt, maar de hoop om ze levend terug te vinden is klein. Josh nodigt iedereen die op het uitje aanwezig was om deze traumatische ervaring samen te herdenken en af te sluiten. Ze ontdekken snel dat ze niet alleen zijn op de berg en wat er met de zussen is gebeurd zou weleens voor herhaling vatbaar kunnen zijn.

 


Wat vonden we van het verhaal?

MR_Sinister_79: De opzet van het verhaal van Until dawn is eigenlijk briljant en passend in al zijn eenvoud. Tijdens een vakantie met vrienden in een vakantiehuis in de Canadese bergen gaan er twee tienerzussen dood nadat hun vriendengroep een walgelijke grap uithalen met een van de twee zussen. Een jaar nadien nodigt de broer van de twee zussen iedereen weer uit in het vakantiehuis om zijn zussen te herdenken en om gewoon een leuke tijd te hebben. Om de een of andere reden klnkt dat voor de tieners fantastisch, want ja wie wil er nou niet teruggaan naar een verlaten plek, alleen bereikbaar met een lift, waar twee van je vrienden zijn gestorven.  Vanaf het moment dat alle tieners zijn gearriveerd, tja, Shit Hits The Fan, zogezegd.

Dubldi: Het verhaal begint door elk karakter te introduceren terwijl ze op weg zijn naar de vakantie woning van Josh. Je krijgt sleutelwoorden voor hun persoonlijkheid; bijvoorbeeld avontuurlijk of berekenend, eerlijk of manipulatief. Het verhaal is opgedeeld door de speelbare karakters; de ene scene speel je als Sam, de andere als Chris enzovoorts. De keuzes die je maakt bepalen ook in welk opzicht karaktereigenschappen en relaties van karakters worden beïnvloed. Tussendoor krijg je ook nog cutscenes waarin je onderzocht wordt door een psychiater en waarin je testen moet ondergaan om je mentale gesteldheid te onderzoeken. Hierin moet je keuzes maken over bijvoorbeeld je angsten en ook deze zullen invloed hebben op het verloop van het verhaal.

Wat vanaf het begin duidelijk wordt gemaakt is dat het 'Butterfly Effect' centraal staat in de verhaallijn. Elke keuze die je maakt voor elk individueel karakter zal gevolgen hebben voor de toekomst. Elke playthrough zal voor elke speler een eigen unieke ervaring zijn gebaseerd op je eigen input.

De karakters

Samantha (Hayden Panattiere): Sam is de beste vriendin van Beth. Ze is een veganist en dol op reizen. Ze is zelfstandig en schuwt niet weg van een beetje avontuur.

Christopher (Noah Fleiss): Chris is de nerd van de groep. Hij is de beste vriend van Josh en haalt graag practical jokes uit met de groep. Hij is stiekem verliefd op Ashley.

Jessica (Maeghan Martin): Jessica is de babe van de groep. Ze is net een relatie begonnen met Mike, maar daardoor ligt ze ook slecht bij Emily, de ex van Mike.

Emily (Nichole Bloom): Em is dus de ex van Michael. We kunnen wel raden hoe het uit is gegaan; ze is nogal bitchy naar haar vriendjes toe. Jessica mag ze al helemaal niet.

Matthew (Jordan Fisher): Matt is de jock van de groep. Hij is recentelijk een relatie aangegaan met Emily. Nu maar hopen dat hij daar geen spijt van zal krijgen..

Michael (Brett Dalton): Mike is de populaire jongen van de groep. Elk meisje wilt met hem zijn. Hij ontpopt zich ook als de leider van het stel.

Ashley (Galadriel Stineman): Ashley is het stuudje. Ze is erg intelligent, maar niet heel erg open naar anderen. Fysiek is ze ook de zwakste van de groep.

Joshua (Rami Malek): Josh is degene die iedereen uitnodigt naar zijn vakantie huis in de bergen. Hij is de broer van Hannah en Beth, die vorig jaar zijn verdwenen.

Dr. Hill (Peter Stormare): Tussen scenes door krijg je met deze psycholoog te maken. Aan de hand van een serie vragen probeert hij je te onderzoeken. Keuzes die je maakt kunnen effect hebben op het spel.

Hannah & Beth: (Ella Lentini): De tweelingzusjes die vorig jaar spoorloos zijn verdwenen. Het vakantiehuis waar ze in verblijven is een leegstaand hotel dat is opgekocht door de familie van Josh, Hannah en Beth.

 


Wat vonden wij van de karakters?

MR_Sinister_79: Deze karakters zijn uitstekend weggezet door de cast. Ja, ik zei cast want alle personages uit het spel zijn door middel van  facial en motion capture overgezet naar de digitale wereld.  Alle gezichtuitdrukkingen van de acteurs zijn duidelijk zichtbaar, zelfs de kleinste nuances. De emoties zoals angst, verbazing en walging zijn zeer natuurgetrouw. Ik durf zelfs te zeggen dat dit een van de beste facial capturing is die tot op heden gedaan is.

Dubldi: Het acteerwerk tilde het realisme van het spel zeker naar een hoger niveau. Hoewel de lip synchronisatie vergeleken met andere spellen niet altijd soepel verliep, was het niet heel storend. Door gebruik van echte stemacteurs kwamen de pogingen tot humor ook beter tot stand. Pauzes in hun scenes werden ook goed toegepast waarmee je ook meer ging letten op het nonverbale gedrag van personages.

De karakters zelf konden ook goed worden ingevuld door de stemacteurs omdat ze ook ieder een eigen persoonlijkheid hadden. Je kon merken dat ze zich meer in konden leven; dit kwam ten goede aan het verhaal. Ik moet toegeven dat ik dit spel speelde met het vrouwtje erbij omdat ik het anders niet durfde, en ze vroeg al gelijk wie elk karakter was en welke relatie die had met betrekking tot die etc. Vooral in het begin leer je ze goed kennen en ook hun beweegredenen. Zo maken Jess en Em ruzie over hun relatie met Mike; een soort soap in de maak, maar wel goed genoeg uitgevoerd om empathie op te wekken.

De gameplay
Wie bekend is met Heavy Rain of Beyond: Two Souls, zal dit spel meteen op kunnen pakken. De controls zijn nagenoeg hetzelfde. Met L3 kun je je karakter bewegen, door L1 ingedrukt te houden loop je iets sneller. Met R3 kun je je zaklamp of aansteker de goede richting in wijzen. Met X kun je points of interest selecteren, die je vervolgens met R2 kunt oppakken en onderzoeken. Verder zul je veel te maken hebben met quick time events (QTE's) tijdens de actievolle scenes; zo duik je bijvoorbeeld naar rechts als je O op tijd indrukt of pak je nog net de rand van de afgrond vast door op /\ te drukken.

Door het spel heen vind je ook zogenaamde Totems. Deze varieren van zwart, rood, bruin, geel, en wit. Deze Totems geven je een visioen van de toekomst. Zo voorspelt een zwarte totem de dood van een personage. Je kunt hierop anticiperen en de dood vermijden, of bij de andere totems bepaalde gevaarlijke situaties vermijden.

 


Wat vonden wij van de gameplay?

MR_Sinister_79: Het eerste uur van het spel wordt gebruikt om het uiteindelijke verhaal op te zetten. Hier wordt iedereen geintroduceerd, waarin elke karaktercliché wel voorbijkomt. Je weet wel, het type tieners waar Freddy, Leatherface en Jason al meerdere van naar het hiernamaals hebben geholpen. De atleet, de nerd, het naïeve meisje, de bitch enz. De meesten zijn redelijk vlak zonder enige vorm van diepgang maar sommigen zullen je in het verloop van het spel verrassen met hun acties. Er zit dus wel enige vorm van karakterontwikkeling in, maar dit is wel afhankelijk van hoe je speelt. Sommigen zijn zo irritant dat je zou willen dat ze sterven. Dit eerste uur is overigens pijnlijk traag van opzet. In het tweede uur gaat het verhaal een versnelling hoger. De tieners beseffen wat ze de zussen hebben aangedaan (beetje laat) en de karakters krijgen meer interactie met elkaar en de omgeving.

Supermassive games heeft heel goed gekeken naar games als Heavy Rain en Beyond: Two souls. Het is een verhalende game en hoe het verloopt is aan jou. Het is keuzes maken, schiet ik wel of niet, rennen of verstoppen? Maar het is ook de juiste Quick Time Event raken. Sommige keuzes zijn duidelijker dan de ander omdat het verhaal je in een richting op drukt. Het verschil met bijvoorbeeld Heavy Rain is dat jouw keuzes eventueel veel later in het spel consequenties kunnen hebben. Bijvoorbeeld, ik maak een keuze in hoofdstuk 3, deze keuze kan pas een gevolg hebben in hoofdstuk 8. Met Heavy Rain (en Beyond) zijn de consequenties van jouw keuzes bijna meteen merkbaar.

Ook moet je leren leven met de keuzes die je gemaakt hebt. Supermassive heeft een savegame systeem gemaakt waarbij je niet direct die keuze kan overnieuw doen.  Nee, je moet eerst het verhaal uitspelen, dan pas kan je teruggrijpen op dingen die je anders had willen doen.
Let wel, het algemene plot blijft wel hetzelfde, want wat je eigenlijk doet met elke keuze is een rimpel maken in het verhaal. Alsof je een steen in het water gooit. Hoe harder je gooit, hoe hoger en verder de rimpel over het wateroppervlak uitvloeit. Maar uiteindelijk wordt het oppervlak toch weer vlak. Ik heb het spel twee keer uitgespeeld en toen had ik het wel gezien, dus naar mijn gevoel is de herspeelbaarheid laag.

Dubldi: Ten eerste moet ik wel zeggen dat de gameplay je moet liggen. Je moet niet verwachten dat je guns blazing zombies neer moet maaien. Het is echt op sommige momenten rustig, je omgeving verkennen, het dialoog aangaan met andere karaters etc. Eigenlijk is het net een achtbaan. Het begint heel rustig, en bouwt de spanning goed op en daarna zit je in een stroomversnelling waar je niet uit wilt.

Je zult meerdere playthroughs  willen doen omdat je je karakters allemaal in leven wilt houden. Maar je zult ook willen zien wat er gebeurt als je ze allemaal dood laat gaan. Ook zul je niet alle geheimen en aanwijzingen in een keer kunnen vinden. Voor de trophy hunters onder ons is het dus noodzakelijk om het verhaal opnieuw te spelen. Door het save systeem kun je na het uitspelen niet zomaar elk hoofdstuk apart spelen; je kunt ze wel herspelen, maar met de keuzes die je in die voorgaande save hebt gemaakt.

Als een spel als Heavy Rain je is bevallen, zal dit spel je ook zeker in de smaak vallen. Ik heb Heavy Rain ook met veel plezier kunnen spelen, en hoewel dit natuurlijk een geheel andere genre is, hebben ze wel degelijk raakvlakken op gebied van gameplay. Daarom zou ik het spel je zeker aanraden als zo een soort systeem je wel ligt.

De graphics & sound

MR_Sinister_79: Over het algemeen zijn de graphics heel fraai en bij vlagen schitterend. Het is natuurlijk een kleine valkuil om een horrorspel te donker te maken. Gelukkig is dit hier niet het geval. Er wordt slim gebruik gemaakt van schaduwen en belichting zodat het er wel eng uitziet maar alles nog wel ''duidelijk" zichtbaar blijft.  Natuurlijk is er grafisch wel wat op aan te merken, een lipsync die niet helemaal lekker loopt of een kleine stottering, maar dit zijn eigenlijk enkel futiliteiten.  

Dubldi: Wat mij het meest opviel was de lichtval in het spel. Dit versterkte de sfeer in het spel enorm. Je karakter heeft een zaklamp of aansteker in de hand die hij of zij in elke richting kan schijnen. Zo regiseer je je eigen belichting als het ware. De lipsync vond ik af en toe wel afleidend haperen, maar het duldt alleen L.A. Noire voor zich, een game waarin je aan de hand van gezichtsuitdrukkingen en non-verbaal gedrag moest bepalen of iemand de waarheid sprak of niet. Dat is op zichzelf al een prestatie van formaat.

 


Conclusie

MR_Sinister_79: Until Dawn is eigenlijk bijna de perfecte speelbare slasherspel/film.  Een waar hommage aan het genre met de typische kenmerken daarvan.  Een redelijk voorspelbaar verhaal en goedkope (maar werkende) schrikeffecten doen niet af aan de betere acteerprestatie van de cast.  Een paar kleine minpuntjes trekken de ervaring toch wat naar beneden. Niettemin een uitstekende PS4 exclusive.

Dubldi: Ik heb me prima vermaakt met deze game. Hij kwam mij eerlijk gezegd uit de lucht vallen en ik zat in een sleur dus het bood mij de perfecte gelegenheid om Until Dawn eens uit te proberen. Normaal ben ik geen fan van dit soort schrik/horror games. Vooral niet in het donker met een headset op, maar het is wel de beste ervaring. Daarnaast kan ik ook erg waarderen wat Supermassive Games heeft gedaan voor dit genre. Ik kijk uit naar andere games die ook worden gemaakt met een film format als basis.  

+ punten
+ Grafische mooi
+ goed geacteerd
+ prima verhaal

- punten
- herspeelbaarheid is laag
- met ongeveer 8 uur speeltijd toch wat tekort
- animaties soms wat gebrekkig

Cijfers tussen 0 en 10
Gameplay: 8
Grafisch: 9
Sound: 9
Speelduur: 6
Totaal: 8

Editorial Note

Toevoeging van McHCM: Ik sluit mij volledig ben jullie aan. Grafisch nagenoeg perfect. Het enige game dat er met gezichtsanimaties overheen ging/gaat is L.A. Noire, maar er wordt goed geacteerd en zo word je helemaal het verhaal in gezogen. Ook de speelduur vond ik aan de korte kant en de herspeelbaarheid is beperkt omdat je het spel niet in grote lijnen verandert. Ik had persoonlijk wat meer veranderingen in het plot gezien door mijn keuzes. Maar dit is op iedere slak zout leggen. Ik heb een zeer bijzondere ervaring gehad die ik voor geen goud had willen missen. Ook de quicktimes, een niet altijd even geliefde feature, waren niet overdreven aanwezig.    

MBGers die deze game hebben: Gamelijst

Ook kopen? Steun MBG via deze sponsor:
WinkelPrijs
Wehkamp
€59.99
Bol.com
€64.99
Zavvi
€62.55
Bart Smit
€59.99
Mediamarkt
€59.99
Intertoys
€59.99

Reacties op dit artikel (4)

  1. Re: Review: Until DawnDoor Ralf op 4 okt 2015, 12:54

    Netjes gedaan heren. Hopen dat dit een keer een psplus wordt.
  2. Re: Review: Until DawnDoor LexSurax op 4 okt 2015, 13:12

    En anders gewoon kopen ralf
    Tis zeker een aanrader als je van het genre houdt
  3. Re: Review: Until DawnDoor Ralf op 4 okt 2015, 15:27

    Tis niet mijn genre maar wil wel graag proberen. Daarom de opmerking ps-plus over een jaar of 2
  4. Re: Review: Until DawnDoor Ragnarokjes op 6 dec 2015, 19:15

    Ik vind het spel niet te kort....    Meestal als ze zo'n spel langer proberen te maken gaan ze over de top, en halen ze juist het resultaat wat ze nu behaald hebben snel naar beneden....    Met andere woorden : Horror games moeten niet te lang zijn.....    

Reageer op dit artikel

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen.
Log in of maak een account aan.